Eerst was het nog Twitteren en niet lang daarna een Facebookpagina maken om je bedrijf onder de aandacht te krijgen. Nu zijn we allemaal flink bezig op Instagram en er bestaan al bedrijven die Tinder inzetten om hun klanten te benaderen. Of je nu Twitter, Facebook en/of Instagram inzet; Tegenwoordig behoren we te livestreamen om (potentiële) klanten te bereiken. Op Twitter gebruiken we daarvoor Periscope en op een Facebookpagina de Facebookpagina APP. Gratis te downloaden voor Android en IOS.
Je opent de APP. Ga dan naar jouw pagina en in plaats van een bericht te schrijven, een foto en/of een video te uploaden, kies je voor “Live”. Geef je livestream een titel en een omschrijving en je kan meteen live gaan uitzenden. Het helpt om dit van te voren aan te kondigen op social media.
Kwaliteit
Kwaliteit is belangrijk. Een moderne smartphone en tablet heeft een redelijk goede camera, maar geluid is en blijft een uitdaging. Sluit daarom een externe microfoon aan. Een statief zorgt ook voor een rustiger beeld dat professioneler overkomt. Plan je livestream van te voren. Zorg ervoor dat het voor je zelf en voor mogelijk andere aanwezige personen duidelijk is wat het doel is van de livestream.
Video opnemen en daarmee ook livestreamen vreet stroom. Vergeet je oplader niet en externe batterijen zijn goud waard als er geen stopcontact in de buurt is.
Zorg er altijd voor dat er een medewerker is, met genoeg rechten op de Facebookpagina, om de livestream, reacties en opmerkingen in de gaten te houden. Vlieg je solo? Zorg dan voor een extra tablet, of smartphone. Dan kun je daarmee zelf de stream, reacties en opmerkingen in de gaten te houden. Gebruik een koptelefoon, of zet daar het geluid van uit in verband met mogelijke echo.
Voor- en nadelen van livestreamen
De gebruikers van social media kijken en te luisteren liever dan dat ze lezen. Social media is vluchtig en speelt zich voornamelijk af in het hier en nu. Livestreamen sluit daar naadloos op aan en dat is te merken aan het aantal kijkers/bezoekers van livestreams.
De statistieken
Uit een enquête van New York Magazine kwam onder andere het volgende naar voren:
- 80% van de volgers van merken (brands) op internet kijkt liever een live video dan dat ze een blog/artikel lezen.
- Men kijkt gemiddeld acht maal langer naar een live video dan een gewone video.
- Video op social media zal 1.200% vaker gedeeld worden dan tekst en/of afbeeldingen op social media.
- Als de kwaliteit van de video slecht is zal 23% gaan twijfelen of ze nog wel iets van dat merk willen afnemen.
Een nadeel kan ook zijn dat je geen controle hebt over bijvoorbeeld een evenement dat je uitzendt en niet in eigen regie hebt. Zo heb ik de prijsuitreiking van “De Beste Bibliotheek van Nederland 2017” live uitgezonden op de Facebookpagina van de Bibliotheek Schiedam. De prijsuitreiking begon 10 minuten later dan was aangekondigd en bleek voornamelijk te bestaan uit een presentatie die voor vele kijkers te lang duurde. Of een video nou live is of niet; Het moet voor de kijker wel interessant zijn.
Terugblik livestreamen op Facebook
Gebruik de balk onder de video om naar 24:00 minuten te gaan om te horen en te zien welke bibliotheek zich “De Beste Bibliotheek van 2017” mag noemen.
Meer dan 1.000 mensen keken, 14 maart 2017, mee naar bovenstaande prijsuitreiking van “De Beste Bibliotheek van Nederland 2017” te Assen tijdens het ‘Nationale Bibliotheekcongres’. In totaal heeft dit Facebookbericht meer dan 3.600 personen bereikt.
Wat nog niet bekend is is hoe lang de video bewaard zal blijven.