Instagram; de plek waar je vooral veel foto’s voorbij ziet komen van #selfies, #foodporn en #koffie en dat alles met een overdaad aan #hashtags. Naast Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Twitch, YouTube, etc. nu nog een ‘social media outlet’ dat (ook) heel populair is. Er zijn nu al heel wat “modellen” (net als op YouTube) die rond kunnen komen van foto’s delen op dit social medium. Nu hoeft dat niet meteen het doel te zijn, maar zou het wel fijn zijn om extra bezoekers te kunnen trekken naar je website. Dit zonder dat het (heel veel) extra werk met zich meebrengt. Sterker nog. Liever dat het minder werkt gaat kosten en dat kan!
Hieronder leg ik uit hoe je door de nodige instellingen nu zelfs makkelijker en meer foto’s kan plaatsen op Twitter, Facebook, Facebook-fanpage/businesspage en Instagram. Dat door ze dankzij IFTTT te koppelen en op zo’n manier dat je niet alleen een Instagramlink deelt, maar echt de foto’s.
Instagram optimaal inzetten
Het begint met het aanmaken van een instagramaccount en als je die al hebt om die om te zetten naar een zakelijk account. Dit om je Facebook bedrijfspagina te kunnen koppelen en je contactinformatie te kunnen vertonen. Een account maak je aan op de APP die beschikbaar is voor Android, IOS (Apple) en Windows Phone.
Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk in Nederland om je account om te zetten naar een zakelijk account, maar dankzij het wonder dat VPN heet wel. Stel die op je tablet, of telefoon zo in dat het net is alsof je bijvoorbeeld in de Verenigde Staten bent en je krijgt vanzelf de optie die je daarvoor nodig hebt. Als dit teveel gevraagd is is het even wachten tot die optie beschikbaar komt in ons land.
Zoekmachines
Zoekmachines mogen je foto’s niet indexeren, maar wel je profiel. Het kan daarom zeker geen kwaad de tijd te nemen je profiel te optimaliseren.
Bron: https://help.instagram.com/587098141302117
If This Then That
Maak (ook) een account aan op ifttt.com, want hier ga je al je social media accounts met elkaar koppelen. Zorg er dus voor dat je je Instagram zo instelt dat die niet nieuwe foto’s automatisch deelt op bijvoorbeeld Twitter. Dat staat slordig gezien dat bericht alleen maar uit een link zal bestaan en mensen lezen tegenwoordig slecht. Veel bezoekers klikken ook niet meer zomaar overal op en iedereen lijkt tegenwoordig erg visueel ingesteld. Met de inzet van de juiste “recepten” op IFTTT zorg je ervoor dat jouw foto’s meteen te zien zijn op Twitter en Facebook.
Op IFTTT stel je de volgende recepten in:
Foto’s die je nu maakt en deelt op Instagram deel je nu ook automatisch op Twitter en op je persoonlijke Facebook-profiel.
Delen op een Facebookpagina
In de Instagram-app kun je zelf bepalen of je een foto ook deelt op je Facebook-pagina. Dat is wel zo handig gezien niet elke foto geschikt is voor je bedrijfspagina. Maak dus vooral foto’s van objecten en gebeurtenissen als je onderneming niet om een persoon draait. Het is geheel aan jou of je wel of niet het internet wil verrijken met #selfies, #instamood en #foodporn.
Volgers krijgen
Wat blijkt. Mensen vinden vooral onschuldige dingen leuk en tonen dat door hartjes te geven. Vinden ze het gros van je foto’s leuk, mooi en/of grappig? Dan gaan ze je zelfs volgen. Het is nu de kunst leuke, mooie, onschuldige en grappige foto’s af te wisselen met dat wat jij als onderneming wil verkopen. Of dat nou website beheer is, het tinten van autoruiten, of 360 graden fotografie maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Het fijne is dat je via bovenstaande werkwijze op een hele snelle en makkelijke manier Twitter, Facebook en Instagram verrijkt met een update.
Hashtags
Waarom al die #hashtags? Net als op Twitter gebruik je hashtags voor de woorden waarmee jij je foto wil associëren. Er zijn zat mensen (en bedrijven) die juist zoeken op die hashtags. Gebruik ze daarom in overdaad en het liefst in het Nederlands en Engels.
Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!