Wij zijn klaar met Google Analytics en gaan de komende periode deze analytische websitestatistieken tool van al onze eigen websites verwijderen.
Waarom stoppen met Google Analytics?
De enige reden om Google Analytics wel in te zetten is wanneer je afhankelijk bent van Google advertenties op je website. Die twee werken hartstikke goed samen. In alle andere gevallen kunnen wij geen goede reden bedenken. Ja, het is “gratis”, maar er zijn zat alternatieven. Clicky, Matomo (voorheen Piwik), Statcounter en tientallen anderen.
Wij willen ons houden aan de AVG en de privacy van onze websitebezoekers blijven beschermen en dat is nogal uitdagend met GA.
De nadelen van Google Analytics
Bijna niemand lijkt GA goed in te stellen op hun website. Wij wel, maar heel veel partijen niet. Dit zorgt ervoor dat een oplettende en privacy-bewuste websitebezoeker een website, die gebruik maakt van GA, niet snel zal kunnen vertrouwen.
Wij doen het allemaal volgens de regels zoals de Autoriteit Persoonsgevens heeft voorgeschreven.
Brandende hoepels
De brandende hoepels waar je doorheen moet springen om GA te laten voldoen aan de AVG op een website zijn te lezen in deze handleiding.
Voor een websitebezoeker is het eigenlijk niet mogelijk na te gaan of de website-eigenaar echt door al die hoepels is gesprongen.
Hoe kan je Google Analytics wel inzetten?
Om te beginnen moet het stukje code van GA op jouw website handmatig aangepast zijn. Daarnaast moeten er verschillende documenten online ondertekend zijn. Allemaal na te lezen in deze handleiding.
Dan komen nog de cookie-meldingen en toestemmingen. Wanneer je de gegevens van GA niet anonimiseert moet jouw websitebezoeker eerst toestemming geven voordat je haar/zijn bezoek mag registreren. Wanneer een bezoeker toestemming heeft gegeven moet diegene die toestemming ook weer kunnen intrekken. Een cookiewall (accepteer de cookies, of je mag de website niet bezoeken) mag niet. Online kranten komen daar nog steeds mee weg..
Nog meer wetgeving
16 juli 2020 heeft de Europese rechtbank uitgesproken dat data (van bijvoorbeeld websitebezoekers) die opgeslagen worden op Amerikaanse servers niet voldoen aan de GDPR (de Europese privacy wetgeving). Dat kan interessant worden en Google zal vast daar een oplossing voor vinden, maar tot die tijd.. Het is jouw data.
Op TechCrunch valt hier meer over te lezen.
Leuk alternatief?
WIj zijn al jaren tevreden met Matomo (voorheen Piwik).
Dit is een open source analytics-platform dat je op je eigen server kunt installeren. Zo heb je de volledige controle over je bezoekersgegevens en hoef je ze niet te delen met een derde partij.
Je kan het dus zelf hosten en anders staan hun servers in Duitsland.
4 extra alternatieven die wij niet hebben getest
Hier zijn vier alternatieven voor Google Analytics die bekend staan om hun privacyvriendelijke benadering:
- Fathom Analytics: Dit is een eenvoudig te gebruiken analytics-tool die bewust is van privacy en geen trackingcookies gebruikt. In plaats daarvan gebruikt het anonieme IP-adressen om bezoekersgegevens te verzamelen.
- Plausible: Dit is een lichtgewicht analytics-tool die geen cookies gebruikt en alleen de essentiële bezoekersgegevens verzamelt die nodig zijn om de prestaties van een website te meten.
- Simple Analytics: Dit is een analytics-tool die zich richt op privacy en alleen de belangrijkste bezoekersgegevens verzamelt, zoals het aantal bezoekers en de tijd die ze op de site doorbrengen.
- GoAccess: Dit is een open source real-time log-analyseprogramma dat je op je eigen server kunt installeren. Het biedt uitgebreide analytics-rapporten zonder dat je bezoekersgegevens hoeft te delen met een derde partij.